The concept of window dressing dates back to ancient times

Η ανάγκη για τη διαμόρφωση της βιτρίνας έχει τις ρίζες της στην αρχαιότηταBut you might wonder, does the window itself have a history?…and that’s a fair question. Nevertheless! It possesses a history as rich as human commercial endeavorsWe are all aware of the exceptional trading skills of the ancient Greeks. However, it was the Romans who truly revolutionized the practice by recognizing the significance of window dressing in promoting their merchandise. Their product displays were frequently enhanced with catchy slogans like “Flowers for lovers,” while Seneca advocated for clearing out shops to showcase their windows instead…!

Although this approach is not advisable in modern times, it highlights the importance attributed to this marketing strategy in ancient eras. Thus, it is no surprise that Italians continue to excel as merchants and designers even today. The Greeks may have been the pioneers, but why shouldn’t they be considered second to none when it comes to shop window displays?

 

Μα έχει ιστορία η βιτρίνα;…θα αναρωτηθείτε…και όχι άδικα. Κι όμως! Έχει τόση όση και η ανθρώπινη εμπορική δραστηριότητα…

Όλοι γνωρίζουμε πόσο καλοί έμποροι ήταν οι αρχαίοι Έλληνες. Τη διαφορά όμως έκαναν οι Ρωμαίοι, που πρώτοι συνέλαβαν τη σημασία της βιτρίνας στην πώληση των αγαθών τους. Την έκθεση των προϊόντων τους συχνά συνόδευαν διαφημιστικές φράσεις όπως π.χ.: «Λουλούδια για εραστές», ενώ ο Σενέκας πρότεινε να αδειάσουν τα καταστήματα και να γεμίσουν οι βιτρίνες…!

Σίγουρα δεν προτείνεται κάτι τέτοιο σήμερα, δείχνει όμως την αξία που δίνονταν σε αυτό το εργαλείο προβολής ήδη στην αρχαιότητα. Σίγουρα λοιπόν δεν είναι τυχαίο ότι οι Ιταλοί παραμένουν μέχρι σήμερα τόσο καλοί έμποροι και τόσο καλοί designers. Οι Έλληνες είμαστε σίγουρα το πρώτο, γιατί όχι και το δεύτερο όταν πρόκειται για τη βιτρίνα..;

C.C. Fontanilla, A.I.B. Boubeta, Design Techniques for Window Dressing. A practical quide to methods, materials and procedures.

 

 

Facebooktwitterpinterest