Basics 2: Shopping experience is a matter of all five senses

Basics 2: Shopping experience is a matter of all five senses

People say that everything in life is a matter of balance. Despite our «genetic readiness» to process a large amount of visual information in commercial areas (see Basics 1), «visual exaggeration» often brings the opposite of the desired results.

Within the commercial space then, the difficult role of balance tend to assume all other four senses, as the purchasing process should be seen as an inclusive and therefore compelling experience. In an ideal condition these are allocated as follows: 51% vision, 26% hearing, 18% touch, 3% and 2% for smell and taste.

Thus, potential customers will primarily observe, but at the same time they should hear (the proper music), they should touch and feel (the product) they should smell (suitable scents) and when it is possible they should taste (proper tastes). So do not let your commercial area without fragrance and without music … at the appropriate notes and quantities … and additionally do not block access to the touch of your products …

Λένε πως όλα στη ζωή είναι θέμα ισορροπίας. Παρά τη «γενετική μας ετοιμότητα» να επεξεργαζόμαστε μεγάλο όριο οπτικών πληροφοριών μέσα στον εμπορικό χώρο (βλ. Basics 1), συχνά η «οπτική υπερβολή» φέρνει τα αντίθετα από τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.

Εντός του εμπορικού χώρου λοιπόν, το δύσκολο ρόλο της ισορροπίας αναλαμβάνουν οι υπόλοιπες αισθήσεις, καθώς η αγοραστική διαδικασία πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μια συνολική και γι’ αυτό συναρπαστική εμπειρία. Σε μια ιδανική συνθήκη τα παραπάνω επιμερίζονται ως εξής: 51% όραση, 26% ακοή, 18% αφή, 3% και 2% για την όσφρηση και τη γεύση. 

Έτσι, ο υποψήφιος αγοραστής πρωτίστως θα δ ε ί, αλλά πρέπει και να α κ ο ύ σ ε ι (την κατάλληλη μουσική), ν’ α γ γ ί ξ ε ι και να περιεργαστεί (το προϊόν), να ο σ φ ρ η σ τ ε ί (κατάλληλες μυρωδιές) και όταν μπορεί, να γ ε υ τ ε ί.  Μην αφήνετε λοιπόν τον εμπορικό σας χώρο χωρίς άρωμα και χωρίς μουσική…στις κατάλληλες νότες και ποσότητες…, ενώ είναι πολύ βασικό να μην αποκλείετε την πρόσβαση στην αφή των προϊόντων σας…

Visual Merchandising – Make It A Feast For The Senses, By Jim Dion

Revitalizing Visual Merchandising. Restoring balance to the retail environment entails engaging all five senses, By Matthew L. Tullman & K. Rose Clark, Ph.D.

copyright © athinavitrina

facebooktwittergoogle_pluspinterest
About athinavitrina

"When not doing visual merchandising, i love talking about it, focusing on it around the city of Athens and around the world, as this is another way to boost my creativity and share my visual experiences."