Basics 1: 260,000,000 optic nerves determine product placement

Basics 1: 260,000,000 optic nerves determine product placement

According to science and everyday experience, the sequence we quote when we’re being asked to list the five senses, is not random: sight, hearing … touch, smell and taste. Sight or vision is the most important of all the five senses.

Despite the «visual war»  we live daily, it seems that we are prepared for it: from all the information we collect daily, 65-70% occurs through vision. The nerves that match vision are 260,000,000!* The number is exaggerated if quoting the numbers corresponding to our other senses: just 40,000 nerves for touch, 20,000 to taste, 30,000 to hearing and 15,000 for smell …

As you reasonably would assume, at the height of our eyes, average 1.55 – 165 cm, we as human beings usually «scan» products. In extension to our eye level someone meets the best selling points. Place there the most profitable products and do not forget to catch your customers eyes.

Σύμφωνα με την επιστήμη και την καθημερινή εμπειρία δεν είναι τυχαία η ακολουθία που παραθέτουμε όταν μας ζητούν να απαριθμήσουμε τις πέντε αισθήσεις: Όραση, ακοή…αφή, όσφρηση και γεύση. Η όραση είναι η σημαντικότερη από τις πέντε αισθήσεις. 

Έτσι, ενώ ζούμε ένα καθημερινό οπτικό πόλεμο, φαίνεται ότι είμαστε «προετοιμασμένοι» γι’αυτόν: από το σύνολο της πληροφορίας που συλλέγουμε καθημερινά, το 65-70% προκύπτει μέσω της όρασης. Τα νεύρα που αντιστοιχούν στην όραση είναι 260.000.000!Ο αριθμός είναι δυσανάλογα μεγάλος αν παραθέσουμε τα νούμερα που αντιστοιχούν στις υπόλοιπες αισθήσεις μας: μόλις 40.000 νεύρα για την αφή, 20.000 για τη γεύση, 30.000 για την ακοή και 15.000 για την όσφρηση…

Όπως λοιπόν εύλογα θα υπέθετε κανείς, στο ύψος του ματιού μας, κατά μέσο όρο στο 1,55 – 1,65μ, το μάτι μας «σκανάρει» προϊόντα. Στο ύψος του ματιού βρίσκονται τα «δυνατά» σημεία πώλησης. Τοποθετήστε λοιπόν εκεί τα πιο επικερδή προϊόντα σας και μην ξεχνάτε πως και η πώληση «πιάνεται πρώτα από τα μάτια».

130 million receptors in the retina (x2 eyes=260)

V.m. – Make It A Feast For The Senses, By Jim Dion
Revitalizing V.m. Restoring balance to the retail environment entails engaging all five senses, By Matthew L. Tullman & K. Rose Clark, Ph.D.

copyright © athinavitrina

facebooktwittergoogle_pluspinterest
About athinavitrina

"When not doing visual merchandising, i love talking about it, focusing on it around the city of Athens and around the world, as this is another way to boost my creativity and share my visual experiences."